Back

Fotogalerie Hravá fyzika

HomeFotogalerie Hravá fyzika

Spolupráce s 3. C - 17. 4. 24

Ve středu 17.4.2024 si žáci 6. tříd, kteří chodí na kroužek Hravá fyzika, připravili pro svoje mladší spolužáky ze 3.C ukázky několika fyzikálních pokusů.
Na 1. stanovišti Ondra Vřešťál ze 6.C seznámil žáky s elektrostatickou elektřinou. Žáci společně vytvořili elektrický náboj a pořádali závody plechovek, které popoháněla právě elektrostatická elektřina. Dále na tomto stanovišti děti obdivovaly kapalinový semafor, kde viděly, že některé kapaliny nelze jen tak smíchat.
Na 2. stanovišti seznámil Tomáš Bláha ze 6.C mladší kamarády s elektrickým obvodem. Společně zapojovali zvonek a elektrický motor.
Na 3. stanovišti Dominika Růžičková a Maruška Malá ze 6.A ukázaly dětem účinky magnetů, včetně nejsilnějších neodymových magnetů.
Na 4. stanovišti Tereza Vlková a Míša Šanderová ze 6.A ukazovaly senzor pohybu. Žáci si vyzkoušeli, jak je těžké nepohnout se nebo pohybovat se stále stejnou rychlostí.
Na 5. stanovišti pak Robert Staněk ze 6.A demonstroval termokameru. Žáci si mohli vyzkoušet, jaká je teplota jejich těla, jakou tepelnou stopu zanechá jejich ruka na desce stolu nebo jak je rozdílná teplota okna v místnosti.
Na závěr si všichni udělali společnou termofotografii.
Mladší žáci se zájmem pokusy sledovali a vše si vyzkoušeli. Šesťáci ochotně odpovídali na jejich zvídavé dotazy a opakovaně pokusy ukazovali. Všichni si společné setkání užili a již se těší na další.

Zapojení elektromotoru v elektrickém obvodu

Zapojení elektromotoru v elektrickém obvodu

Senzor pohybu

Senzor pohybu

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Senzor pohybu

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Senzor pohybu

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Poznávání práce s termokamerou

Teplota tání cínu:
Pomocí termokamery, hořáku a kousku cínu jsme zjišťovali teplotu tání cínu. Naše kamera nám ukázala 217 °C. Tabulková hodnota teploty tání cínu je 232 °C.
Vzhledem k tomu, že experiment neprobíhal v laboratorních podmínkách, je výsledek našeho měření v toleranci.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Poznávání práce s termokamerou

Team kroužku Hravá fyzika.

Elektrický náboj - závod plechovek

Pomocí zelektrované PVC tyče pořádáme závody plechovek. Plechovku ovládáme bez dotyku s vlastním povrchem plechovky.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Elektrický náboj

Pomocí zelektrované PVC tyče ukazujeme, jak lze pomocí elektrického náboje ovládat proud vody.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Elektrický proud v solném roztoku

Pokud zapojíme do elektrického obvod slabý zdroj napětí (4,5 V) a ponoříme vodiče do vody, elektrický proud nebude přenášen. Pokud vložíme vodiče do solného roztoku, elektrický proud je přenášen. Důvodem je fakt, že slaná voda vede díky volným iontům elektrický proudu.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Pythagorův pohár

Žáci se seznámil s hydrostatickým tlakem a vyrobili si tzv. Pythagorův pohár. Na základě jeho fungování si ukázali, co způsobuje hydrostatický tlak. Seznámili se s historii Pythagorova poháru – tedy legendou, jaký byl důvod jeho vzniku.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Kapalinový semafor

Smícháním kapalin o různé hustotě dojde k tomu, že se kapaliny nesmíchají: sirup, voda, jar, technický líh.

Výměna kapalin s různou hustotou

Pokud na se sebe postavíme kelímky s kapalinou o různé hustotě (voda a olej) a ponecháme mezi kapalinami malý průchod, budou se kapaliny vyměňovat tak, že hustší voda bude klesat do spodního kelímku a méně hustý olej budou stoupat vzhůru.

Při problémech s přehráváním možno zhlédnout zde.

Nafouknutá rukavice (vznik CO2 a tlaku)

Pomocí jedlé sody a octa dokazujeme vznik CO2 - tento oxid uhličitý vytváří v nasazené rukavici tlak a ten nám nafoukne nasazenou gumovou rukavici

Povrchové napětí vody

Vznik kapek různých velikostí dokazuje vznik povrchového napětí vody, kdy částice vody drží při sobě relativně velkou silou.

Nepotopitelný golfový míček

Golfový míček nelze potopit - důkaz o velké hustotě vody, kterou jsme zvýšili obsahem soli ve vodě. Golfový míček plave na hladině. Důkaz, že v mořské vodě se více nadnášíme a působí zde větší vztlaková síla.