Absolventská práce je jednou z forem, jak škola ověřuje úroveň dosažení klíčových kompetencí u žáků končících základní vzdělávání a tím naplňování cílů základního vzdělávání.
Požadavky na absolventskou práci
- Základem absolventské práce je vybrat si téma, na základě kterého mohu vyrobit/vytvořit nějaký produkt.
- Obsahuje téma týkající se poznatků z vybraného oboru, ale žák musí prokázat také schopnost spojovat poznatky i z jiných oborů a uvědomovat si mezipředmětové vztahy.
Časový harmonogram a způsob zadávání prací
Žák si vybere, po zveřejnění v hale školy, téma a na jeho konečné podobě se domluví s učitelem – vedoucím práce. Žák může oslovit kteréhokoliv učitele na 2. stupni, do jehož oboru téma patří, nebo který se o dané téma zajímá. Každý učitel povede nejvýše čtyři práce. Další žák, který se na něj obrátí, pak bude muset oslovit jiného učitele z oboru, nebo změnit téma práce. Záleží tedy na rychlosti rozhodování a volbě tématu.
- Do konce prosince 2023 si žák vybere téma.
- Do pátku 9. 2. 2024 žák odevzdá přihlášku třídnímu učiteli opatřenou svým podpisem, podpisem rodiče a podpisem vedoucího práce.
- Do pátku 7. 3. 2024 je povinná alespoň jedna konzultace s vedoucím učitelem nad osnovou práce.
- Do pátku 10. května 2024 předá vedoucímu učiteli práci ve Wordu k další konzultaci. Domluví se na odevzdání prezentace PowerPointu k posouzení a připomínkám.
- Do pátku 24. května 2024 odevzdá vedoucímu učiteli hotovou práci v tištěné podobě, odešle mailem práci v elektronické podobě ve Wordu a prezentaci obhajoby v PowerPointu.
- Termín ústních obhajob: 10. – 14. června 2024. Termín bude upřesněn v květnu.
Náležitosti
1. Produkt
Žák představí vzniklý produkt a popíše, jak produkt vznikal, tento popis doplní fotodokumentací z práce na produktu. Produkt přinese na svou obhajobu AP.
Vytvořit/vyrobit může výrobek, videonahrávku, knihu, fotoknihu, obraz, oblečení, dekorace a další produkty dle výběru žáka.
Při výběru svého produktu hledá v oblasti svého zájmu nebo v oblasti, ve které se chce zlepšit, nebo se chce naučit něco nového.
2. Písemná část absolventské práce bude obsahovat dvě části:
a) praktickou – žák popíše a zdokumentuje vznik produktu;
b) teoretickou – žák na základě zkoumání a vyhledávání informací napíše teoretickou část, která má vztah k praktické části.
PŘÍKLAD: produkt = ušiji patchworkovou deku
teorie = zjistím a popíšu historii vzniku a výroby patchworku
produkt = kniha vlastních fotografií na konkrétní téma
teorie = zjistím a popíši historii vzniku fotografie a zpracuji informace o tématu, které tvoří kniha fotografií
Povinný obsah:
- úvod (proč jsem si práci vybral(-a), co mě na .tématu zaujalo, úvod do problematiky)
- vlastní zpracování textu je rozděleno na dvě části: v první části se jedná o popis produktu a postup práce na výrobku a ve druhé části popisuje teoretické informace, které se týkají teorie dané oblasti (text ze získaných informací) s využitím alespoň tří informačních zdrojů (např. literatura, internet, ústní svědectví…). Ke zpracování teoretické části využije alespoň jeden knižní zdroj.
- závěr, vlastní hodnocení
- použitá literatura – každý zdroj informací musí být co nejpřesněji citován – uvedení odkazu na příslušný titul a internetový vyhledavač – seznam literatury bude samostatně na poslední straně seřazený podle abecedy.
K citaci můžete využít stránky www.citace.com, kde je možné si konkrétní citaci vygenerovat.
Pokud budete při své práci využívat online služeb využívajících umělou inteligenci, jste povinni zachovávat pravidla citace i z těchto zdrojů.
Ke zpracování prezentace a k citacím využiji přesné návody podle materiálů, které máte k dispozici v učebnách Teams.
Rozsah práce:
- 6 -10 stran formátu A4 na PC
- okraje stránek v celém dokumentu jsou nastaveny: nahoře 2 cm, dole 2 cm, vlevo 2,5 cm, vpravo 2 cm
- typ písma Arial
- velikost písma 12
- nadpisy – velikost písma 14, tučné písmo, zarovnané vlevo
- mezera za odstavcem 10 bodů (při mezeře za odstavcem se první řádek neodsazuje)
- řádkování 1,5
- přílohy (obrázky, fotografie, mapy, grafy atd.)
- textový editor Word, tabulky možné zpracovat v Excelu
- ústní obhajobu zpracuje formou prezentace v PowerPoint
3. Prezentace v PowerPointu či jiném vhodném programu
Povinnou částí absolventské práce je prezentace v PowerPointu (či jiném programu), ve které si žák připraví obsah obhajoby.
Kritéria prezentace v PowerPointu:
- Prezentace je příprava k obhajobě. Nejedná se proto o převedení práce do PowerPointu.
- Prezentace obsahuje stručný obsah kapitol, hlavní myšlenky, které si autor přeje zdůraznit při obhajobě.
- Informace o tom, jak vznikal produkt.
- Rozsah prezentace, to je počet použitých snímků, by neměl výrazně překročit počet stránek práce.
- Grafická nápaditost zpracování prezentace je rovněž předmětem hodnocení.
Hodnocení celé absolventské práce
Práci bude posuzovat komise složená z učitelů příslušných oborů.
Celkové posouzení bude provedeno na základě:
- předložené práce (hodnocení písemné části AP)
- produktu
- ústní obhajoby žáka a prezentace v PowerPoint (hodnocení obhajoby s PP)
Práce budou hodnoceny pěti stupni: vynikající, velmi dobrý, dobrý, postačující, nepostačující.
Kritéria hodnocení:
- věcná správnost
- jazyková správnost
- obsah vlastních myšlenek
- spojení více (alespoň dvou) oborů
- využití více informačních zdrojů
- nápaditost a originalita zpracování
- dovednost zpracování práce na PC
- typografická správnost textu
- grafická úprava
- splnění všech povinných částí
- přesnost citací
- gramatická a stylistická úroveň
Kompetence
Žák by měl vypracováním práce prokázat určitou úroveň dosažení těchto klíčových kompetencí:
- kompetence k učení
- vyhledává a třídí informace
- zpracovává a porovnává výsledky a posuzuje je
- pracuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislosti, propojuje poznatky z různých vzdělávacích oblastí
- kompetence k řešení problémů
- vyhledává informace k řešení problému
- samostatně řeší problémy a volí vhodné způsoby řešení
- obhajuje vlastní názor, uvědomí si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky své práce
- kompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje myšlenky a nápady v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- využívá různé typy textů, záznamy a obrazové materiály a rozumí jim
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie, umí je použít
- kompetence sociální a personální
- účinně spolupracuje s vedoucím své práce a využívá jeho zkušenosti
- kompetence občanské
- je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu a chápe základní principy, na nichž spočívají společenské normy
- aktivně vypracovává absolventskou práci
- kompetence pracovní
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i přípravy na budoucnost
- kompetence digitální
- ovládá digitální zařízení a aplikace, které využívá ke zpracování absolventské práce
- získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah
- volí takové postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají zpracování absolventské práce
- využívá digitální technologie k usnadnění práce
- vytváří a upravuje digitální obsah podle pravidel – správná citace, správné používání zdrojů, jejich správný zápis